linkedin twitter phone+31 62 52 31 087 mailmail ons

Rare jongens, die deadlines

Een wind die vaste
gedachtepatronen
lijkt weg te blazen,
waardoor nieuwe
inzichten kunnen
ontstaan

Twee weken geleden heb ik een Linkedin post gepubliceerd met de quote: “Als er geen deadlines waren, zou er nooit iets worden gedaan.” Ik had me voorgenomen om hierop volgend een blog te schrijven over deadlines, die ik een week later op Linkedin zou publiceren. Ik had mezelf een duidelijke deadline gesteld…die ik niet heb gehaald. Mijn eigen (uitstel)gedrag, én het gedrag van studenten die ik afgelopen week begeleidde, triggerde mij om deadlines eens verder onder mijn loep te nemen.

Game over – you’re dead!

Volgens de Dikke van Dale is een deadline een uiterste tijdstip waarop iets moet worden gedaan. Deadlines zijn daarmee gekoppeld aan tijd. Een tikkende tijdbom die bij het niet tijdig ontmantelen afgaat. BOEM! Game over – you’re dead! Als je de deadline niet haalt, heb je een serieus probleem. Je gaat dood! Gelukkig is de realiteit anders en niet zo dramatisch. Bij het niet halen van een deadline overlijdt niemand. Maar, je voelt wel degelijk een of andere pijn.

Consequenties

Het niet halen van deadlines heeft consequenties, zo ontdekten ook mijn studenten recent. Na twee keer een wekelijks, vaste deadline te hebben gemist, besloot ik – als hun begeleider – om het over een andere boeg te gooien. In plaats van hen vriendelijk te herinneren aan de wekelijkse deadline, vroeg ik ze naar de consequenties van het missen van de deadlines voor hun eindcijfers. Het effect bleek opmerkelijk! Binnen drie minuten had ik alle weekupdates in mijn mailbox staan.
 

Ondernemers & deadlines

Deze studenten hadden het geluk dat ik hen aansprak op het belang van het halen van hun deadlines. Maar, ikzelf was natuurlijk geen haar beter. Immers, ik had de deadline die ik mezelf had opgelegd voor het schrijven van mijn blog ook niet gehaald. En niemand die mij daarop aansprak, of op afrekende.

Als ondernemer bepaal je je eigen deadlines (los van de deadlines die klanten met zich meebrengen). Er is geen straf, of pijn die je voelt als je een deadline niet haalt. Misschien ervaar je een knagend gevoel achteraf, maar iedere ondernemer kan ook dat gevoel voor zichzelf weer recht praten.
 

Successlines

En toch willen ook ondernemers dingen realiseren. Resultaten boeken en stappen voorwaarts maken. Maar hoe dan? Deadlines zijn rare jongens! Raar, want hoe stimuleer je iemand om binnen een gestelde termijn resultaten te behalen als je toewerkt naar iets negatiefs? Dat is misschien psychologisch verantwoord zijn, maar voor mij als ondernemer werkt zo’n negatieve insteek niet.

Daarom stel ik voor om per heden deadlines successlines te noemen! Dan werken we met z’n allen toe naar iets leuks, een positief resultaat. En hebben we iets te vieren als we de line halen.

Mijn blog is geschreven. Mijn succes is behaald!

Hoe zit ‘t met jullie successlines?


vorige pagina