linkedin twitter phone+31 62 52 31 087 mailmail ons

Vragen stellen is OK

Een wind die vaste
gedachtepatronen
lijkt weg te blazen,
waardoor nieuwe
inzichten kunnen
ontstaan

Een van de moeilijkste vaardigheden om als ondernemer onder de knie te krijgen is het stellen van vragen. Of eerder, het durven stellen van vragen. Het lijkt zo simpel, maar is – als ik naar mezelf kijk én om me heen kijk – nogal een uitdaging.

Ik ben de eerste ondernemer die toegeeft dat ik deze vaardigheid na zes jaar ondernemerschap nog steeds niet tot in de puntjes beheers. Waarom niet?

Mogelijk heeft het ermee te maken dat ik als ondernemer graag mijn eigen koers vaar, zonder invloed van buitenaf (een beginnersfout die veel ondernemers maken). Eigen wijsheid speelt iedere ondernemer zo nu en dan parten. Of, zou het ermee te maken hebben dat ik anderen niet graag ‘belast’ met mijn vragen? Overvraag ik anderen, waardoor mijn limiet op iemands emotionele bankrekening nadert? In sommige gevallen speelt zelfs een stukje onzekerheid mee. Niemand stelt graag domme vragen (los van het feit dat domme vragen niet bestaan). Dus dan maar geen vragen stellen.

Omgekeerd ontwikkelen

Naarmate we ons ontwikkelen, volwassen worden, leren we het stellen van vragen dat we als kind zo graag deden steeds meer af. Bij kinderen vinden we het heel normaal dat ze 100 keer op een dag een ‘waarom’ vraag stellen, over de meest uiteenlopende onderwerpen. Doe je dit als volwassene, dan kun je rekenen op wat scheve blikken in je omgeving. Zijn we ons niet omgekeerd aan het ontwikkelen?

Gezegend met een frisse blik

Vragen stellen doen we bij gebrek aan bepaalde kennis, specialistische kennis. We zitten nog niet klem in allerlei vastomlijnde denkpatronen. Er is nog een grote vrijheid van denken mogelijk. We stellen vragen omdat we nieuwsgierig zijn naar wat we gaan vinden. Op zoek naar nieuwe inzichten, die ideeën opleveren waar we nog niet aan hebben gedacht. We zijn tijdelijk gezegend met een onwetendheid die ervoor zorgt dat we een frisse blik hebben en creatief kunnen zijn.

Misschien nog wel de allerbelangrijkste reden: door het stellen van vragen ontstaan ‘ergens’ tussen mensen ideeën. Ideeën die juist voor ondernemers onmisbaar zijn.

Ga daarom praten met mensen. Stel vragen. Het liefst open vragen. Wees kwetsbaar en erken dat je niet alles kunt weten.

En vergeet vooral niet om het kind in jezelf ruimte te blijven geven.


vorige pagina