linkedin twitter phone+31 62 52 31 087 mailmail ons

Ondernemen = design thinking

Een wind die vaste
gedachtepatronen
lijkt weg te blazen,
waardoor nieuwe
inzichten kunnen
ontstaan

De mensen mij kennen weten dat ik iets heb met ontwerpen, organisaties en ontwikkeling. Dat verklappen eigenlijk al de opleidingen die ik ooit heb gevolgd: Industrieel Product Ontwerpen (IPO) en Bedrijfskunde, innovatiemanagement.

Service designer, holistisch denker & ondernemer in één

Van origine ben ik een ontwerper, een procesontwerper welteverstaan. Zo eentje die al tijdens haar studie processen in goede banen leidde door mensen op een andere manier te stimuleren om tot resultaten te komen.

Ik werk graag met creatieve geesten, want: “Geef mij chaos, en ik ga structureren”. Maar met zogenaamde blauwdrukdenkers die projecten conform vooraf vastgestelde planningen en budgetten uitvoeren, kan ik ook prima uit de voeten.

In mijn ondernemerschap geef ik vorm aan mijn altijd aanwezige behoefte aan ontwikkeling, met als voornaamste doel groei voor mijn opdrachtgevers, en de organisaties waar zij werkzaam zijn te realiseren.

Design thinking in praktijk

Deze mix van rollen maakt mij voor sommigen in een bedrijfsleven – waar hokjes denken nog altijd leidend is – ongrijpbaar. Voor de buitenwereld lijk ik namelijk een generalist (zonder focus) in plaats van een specialist.  

Een groot voordeel voor mijn opdrachtgevers hiervan is dat ik een grote vrijheid van denken heb. Ik ben gezegend met mijn tijdelijke onwetendheid die ervoor zorgt dat ik met een frisse, creatieve, holistische blik naar een organisatie kan kijken. Ik geef perspectief aan een situatie (= framen), dat leidt tot verrassing. Een gebeurtenis die niet past bij wat mijn opdrachtgevers nu doen, maar ook niet meer kan worden genegeerd.

Dat brengt onzekerheid met zich mee en vereist lef om anders te doen. Zonder dat alles duidelijk is. Een geluk voor mijn opdrachtgevers is dat ik ook nog eens ondernemer ben, die kan denken in opties en vooral doet (= experimenteren). Voortdurend op zoek gaat naar nieuwe inzichten, die ideeën opleveren waar anderen nog niet aan hebben gedacht.

Vervolgens kan ik me als service designer als geen ander in de gedachtegangen en gevoelens van klanten, medewerkers en management verplaatsen. Immers, ideeën ontstaan ‘ergens’ tussen mensen. Gaandeweg leren we samen wat het eigenlijke probleem en de oplossing is. Door continue iteraties komen we steeds dichter bij ons doel. Datgene wat het beste werkt in de praktijk van mijn opdrachtgevers (= reflecteren op resultaten).

Ondernemen met focus op proces!

Als ik kijk naar mijn eigen pad als ondernemer, dan heb ik in de afgelopen jaren niets anders gedaan dan dat ik voor mijn opdrachtgevers doe: het continu doorlopen van een iteratief proces waarin ik (re)frame, experimenteer en reflecteer op resultaten. Een ontwikkelproces waarin ik mezelf steeds weer in de spiegel aankijk en me afvraag of ik als ondernemer nog wel de goede dingen doe. En mezelf steeds opnieuw uitvind, altijd op zoek naar afstemming op marktbehoeften. 

Of de buitenwereld mij als generalist of specialist ziet, één ding is zeker: ik ben een design thinker pur sang en mijn ondernemersfocus is procesgericht. Vanuit die expertise ben ik in staat om samen met mijn opdrachtgevers ontwikkeling te initiëren, stap voor stap, en meerwaarde voor mensen in een organisatie te creëren. 


vorige pagina