linkedin twitter phone+31 62 52 31 087 mailmail ons

Inspireren is tweerichtingsverkeer

Een wind die vaste
gedachtepatronen
lijkt weg te blazen,
waardoor nieuwe
inzichten kunnen
ontstaan

Ergens heb ik als ondernemer een natuurlijke weerstand tegen online marketing en Social media. Dit komt deels door mijn persoonlijke voorkeur aan offline contact, in plaats van online contact. En deels door het feit dat ik best moe kan worden van het ‘zendingswerk’ van anderen. Anders gezegd, eenrichtingsverkeer in mijn ogen.

Verkoop stimuleren

Toch is het als ondernemer belangrijk om onder de aandacht van (potentiële) klanten te komen, en te blijven. Al was het maar om te zeggen: “Hey, ik ben er en kan verschil maken voor jouw klanten, medewerkers en management!”. Aandacht vragen. Op dat online podium gaan staan en jezelf aanprijzen.

Inspireren

Al jaren probeer ik een weg te vinden in dit ondoorgrondelijke landschap van online marketing en Social media. In het verleden heb ik wel wat dingen geprobeerd, maar nooit structureel aan- of doorgepakt. Eerlijkheidshalve sneuvelden deze bedrijfsactiviteiten ook als eerste zodra het drukker werd aan het opdrachtenfront. Tot nu!

Aanleiding voor dit kantelpunt is de Sease nieuwsbrief die ik met hulp van de Performance Community – waarvoor dank Pepijn van Rooij – per april 2018 maandelijks verstuur. Een kleine, eerste stap met positief effect.

Deze nieuwsbrief zette mij aan ’t denken. Niet alleen vanwege de 12 goed klinkende ‘smoesjes’ om een ander niet op zijn gedrag aan te spreken die in de nieuwsbrief worden beschreven. Maar vooral omdat deze e-brief voor mij een middel is om anderen te inspireren, op structurele basis. Iets dat ik als ondernemer graag doe: mensen anders laten kijken en inspireren.

Fans business

Ik werd op mijn beurt geïnspireerd door een boek van Jos Burgers waarin hij pleit om te beginnen met het maken van fans bij bestaande klanten. Dat riep bij mij een volgende vraag op: “Hoe kan ik van mijn bestaande online contacten fans maken, en tegelijkertijd wegblijven van het alom bekende zendingswerk?”. Het antwoord bleek verrassend simpel, en dichterbij dan ik had verwacht.

Inspireren is tweerichtingsverkeer

Al navigerend door het online landschap, heb ik ontdekt dat ik me op een weg met tweerichtingsverkeer begeef. Dat biedt gelegenheid om zowel anderen als elkaar te inspireren. Het enige dat ik hoef te doen is aandacht hebben voor de mensen in mijn offline omgeving, mijn eigentijdse kijk op situaties meegeven en daarmee mijn contacten online een gevoel van trots laten beleven.  


vorige pagina