linkedin twitter phone+31 62 52 31 087 mailmail ons

Ik waardeer jou

Een wind die vaste
gedachtepatronen
lijkt weg te blazen,
waardoor nieuwe
inzichten kunnen
ontstaan

Jij mag er zijn! Als mens, als professional, als diegene die jij graag bent!

Deze blog schrijf ik voor iedereen die mijn vorige blog heeft gelezen. Een dikke duim heeft gegeven. En zelfs van een reactie heeft voorzien. Dank voor de tijd en aandacht die jullie aan mijn blog hebben besteed in jullie drukke leven. Jullie waardering is mijn inspiratiebron voor het schrijven van deze blog, over waardering.

Vind-ik-leuks

Wie wel eens blogs schrijft, weet dat de vind-ik-leuks en reacties per blog nogal kunnen variëren. Als je denkt een fantastische blog te hebben geschreven, en hier veel tijd in hebt gestoken, zul je zien dat de blog nauwelijks reacties oproept. Raffel je voor jouw gevoel een blog af, dan blijkt zo’n blog ineens ontzettend veel reacties te genereren. Er lijkt geen peil op te trekken.

Persoonlijk kan ik heel blij worden van alleen al één vind-ik-leuk op mijn blog. Omdat ik dan weet dat er in ieder geval één persoon is die mijn blog heeft gelezen, én de moeite heeft genomen om ‘m te waarderen. Lezen is één ding, met liken geef je een blijk van waardering.

Waardering als ondernemer

Dat één druk op een digitale duim zo’n groot verschil kan maken, zette mij aan ’t denken. Waarom hecht ik zoveel waarde aan die ene duim? Vanuit psychologisch perspectief is mij bekend dat ieder mens graag waardering wil voor datgene waar we ons best voor doen. Waardering voor wie we zijn, wat we doen, kan een mens stimuleren om het beste uit onszelf te halen.

Als mens ontvang je waardering van familie, vrienden en kennissen. Als werknemer komt waardering vaak van collega’s en leidinggevenden. Maar waar vindt een ondernemer zijn/haar waardering? Het antwoord lijkt simpel, maar is genuanceerder dan aanvankelijk gedacht. Dat ontdekte ik op het moment dat mijn vader – een ondernemer pur sang – vorig jaar met pensioen ging.

Beste klanten, laten we elkaar blij maken

Waardering vinden mensen in hun omgeving, ook ondernemers. Klanten spelen daarin een cruciale rol. Dat werd mij glashelder op het moment dat mijn vader geen klanten meer hoefde te bedienen. Ter compensatie besloot hij om mijn moeder te overstelpen met goedbedoelde (huishoudelijke) hulp en ontpopte hij zich tot een ware ‘supermarkten koopjesjager’. Bracht hem dit de waardering waarnaar hij zo naarstig op zoek was? Niet bepaald, maar het leverde wel hilarische momenten op in ons gezin. 

Door de waardering van klanten die mijn vader nu ontbeert, ben ik me gaan realiseren hoe belangrijk klanten zijn in de waardering van ondernemers, ondanks de opdrachtgever-/ opdrachtnemerrelatie die zij met elkaar onderhouden.

Daarom via deze blog een oproep aan alle (potentiële) klanten: “Natuurlijk doen wij ondernemers ons best om de opdrachten die jullie ons toevertrouwen, met succes en boven verwachting uit te voeren. Zouden jullie ons in ruil daarvoor zo nu en dan een dikke duim, vind-ik-leuk, of iets anders waar jullie waardering uit blijkt, willen geven?

Daar worden wij namelijk heel :-) van. En gaan wij voor jullie vliegen!


vorige pagina