linkedin twitter phone+31 62 52 31 087 mailmail ons

Fake it till you make it...and shake it

Een wind die vaste
gedachtepatronen
lijkt weg te blazen,
waardoor nieuwe
inzichten kunnen
ontstaan

De oneliner ‘Fake it ‘till you make it’ geef ik regelmatig mee aan studenten die ik als businesscoach begeleid bij de minor leren door doen aan de Haagse Hogeschool. Studenten die denken dat ze geen potentiële klanten of samenwerkingspartners kunnen benaderen om hun businessidee verder handen en voeten te geven, omdat ze ‘maar’ student zijn. Hoezo student? De komende tien weken ben je ondernemer, gedraag je je als ondernemer en ga je leren ondernemen. Een mindset die zelfs voor studenten die al een eerste bedrijf zijn gestart maar lastig is te bevatten.

Je bent wie je denkt dat je bent! Daar begint het mee. Je laat je daarin leiden door je kracht en niet door je onzekerheid. Daar vermeld ik wel eerlijkheidshalve bij dat je ook lak moet hebben aan wat anderen misschien wel, of ook zeer goed niet van je denken. Het ligt er maar net aan hoe je jezelf presenteert. Een ‘Fake it ‘till you make it’ mindset kan daar zeker bij helpen.

Nederlandse nuchterheid

Toch is ook in dit geval de praktijk wat weerbarstiger, want met de Nederlandse nuchterheid ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ loopt de ‘Fake it ‘till you make it’ mindset al gauw spaak. Mensen voelen vaak zelfs een soort van schroom als ze uiten dat ze ergens in uitblinken. Dat ze talenten hebben en die willen inzetten. Hoe gek is dat eigenlijk?

Authenticiteit

Tegelijkertijd lijkt de ‘Fake it ‘till you make it’ mindset te wringen met authenticiteit. Waarom is het nodig om je anders voor te doen dan wie je bent? Daar prikken mensen toch zo doorheen? Blijf bij jezelf, dan blijf je authentiek!

…And shake it!

Het is, en blijft een kwestie van kunstig balanceren, waarbij jij als ondernemer aan de hand van jouw omgeving de balans bepaalt tussen positief denken, nuchterheid en authenticiteit.

Bij vrouwelijke ondernemers komt daar nog een vierde dimensie bij: vrouwelijkheid. Vrouwelijke charmes wel of niet inzetten in een zakelijke, vaak mannelijke omgeving. Een onderwerp waar de meeste mannelijke én vrouwelijke ondernemers bij fronsen als je ernaar vraagt, en enkele (mannen en) vrouwen eerlijke, open ervaringen over delen.

Zo’n niet tastbaar aspect van ondernemen waar iedere vrouw ook in balanceert, maar zelden met anderen bespreekt. Het is onderdeel van het spel dat wordt gespeeld. Een spel met vele ongeschreven regels. Wat doe je dan als vrouwelijke ondernemer? Speel je op safe? Pas je je aan de omgeving aan waarin veelal mannen opereren? Een prachtig voorbeeld van een vrouwelijke ondernemer die zich met haar vrouwelijkheid onderscheidt in een mannenwereld is Miss Legal.  

Ondernemen is risico’s durven nemen! Daarom een oproep aan alle vrouwelijke ondernemers in Nederland: “Fake it ‘till you make it AND shake it!”


vorige pagina